نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4512
-
الف
+

«غلام بهاءالدین گلبهاری» تنبور نواز برجسته افغانستان درگذشت

«غلام بهاءالدین گلبهاری» تنبور نواز برجسته افغانستان در مزار شریف درگذشت.

«غلام بهاءالدین گلبهاری» تنبور نواز برجسته افغانستان در شهر مزار شریف درگذشت.

به گزارش آی فیلم 2 ، «غلام بهاءالدین گلبهاری» یکی از بهترین تنبور نوازان افغانستان محسوب می‌شود که از چند دهه قبل تاکنون در مزار شریف زندگی می‌کرده است.

«مومن خان بیلتون» که خود از هنرمندان مشهور افغانستان بود از «غلام بهاالدین گلبهاری» به عنوان بهترین تنبور نواز افغانستان یاد کرده است.

«غلام بهاءالدین» در سال 1307 خورشیدی در گلبهار ولایت کاپیسا به دنیا آمد و از همان دوران طفولیت به موسیقی روی آورد و آن‌گونه که در کتاب ساز و آواز «عنایت‌الله شهرانی» آمده است، او در ابتدا آواز خوانی می‌کرد و بعدها به تنبور و دمبوره روی آورد.

در برخی از منابع هم آمده است که وی از دوران خردکی تنبور می‌نواخت و بیش از 10 سال نداشت که در برخی محافل همراه با دیگر هنرمندان موسیقی هنرنمایی می‌کرد.

«بهاءالدین» سال‌های زیادی را در زادگاهش نزد «استاد محمد الله» زانوی شاگردی بر زمین زد و تنبور نوازی را از وی آموخت و سپس راهی کابل شد و در کوچه خرابات همراه با دیگر هنرمندان زندگی می‌کرد و خیلی زود به شهرت فراوانی دست پیدا کرد.

وی سال‌ها در رادیو افغانستان در کنار هنرمندان برجسته موسیقی این کشور همنوازی می‌کرد و صدای سازش در کنار آواز بسیاری از هنرمندان برجسته افغانستان شنیده می‌شد.

ایشان در کشورهای مختلف برای اجرای تنبور نوازی سفر کرد که اقبال بسیار فراوانی از اجراهای وی در خارج از افغانستان صورت گرفته است.

فارس نوشت: «غلام بهاءالدین گلبهاری» شاگردان زیادی را نیز در طول عمر هنری خود پرورش داد که «رسول تنبور نواز» از مشهور ترین آنها است.

 م ح/ ب م

نظر شما
ارسال نظر